måndag 19 augusti 2013

1800-talet (Att kunna om några veckor)

Planering för -02or


Centralt innehåll:


  1. Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
    • Den ökade världshandeln mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
    • Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industria­liseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnads­ villkor i Sverige, Norden, Europa och några olika delar av världen. Migration inom och mellan länder.
    • Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
    • Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar, bildandet av fackföreningar och kampen mot slaveri. 


Att kunna resonera kring om några veckor:

...skulle en liknande utvandring som skedde på 1800-talet från Sverige kunna ske idag?

....skulle liknande revolutioner som skedde på 1700-1800talet kunna ske idag?


Att kunna förklara och förstå:

-Utvandringen från Sverige...

-Tre revolutioner: 
(Amerikanska revolutionen (1776), Franska revolutionen (1789), Industriella revolutionen)
Degas målning visar bomullsbörsen i New Orleans.
Källa Ne.se

-(Världshandel / triangelhandel)

-(Slaveri)









Centrala begrepp
kapital, råvaror, arbetskraft, energi, marknad, växelbruk
migration, utvandring-invandring, handel, världshandel, slaveri, triangelhandel, kapital, industrialisering, ideologier
religionsfrihet, demokrati, diktatur, nationalism, imperialism, missnöje, orättvisor, kolonialism,
livegenskap, nation, samhällsklass, socialism, kommunism, konservatism, privilegier, ståndssamhälle, stormakt, reform, revolution
stat, vänster/höger politik,
Svåra ord
skifte, process,


Hur? Elevernas önskemål…
Gruppdiskussioner, film+anteckningar, föreläsningar, helklassdiskussioner, svåra ord, minikurs, lärobok+instuderingsfrågor,
Utvärdering/redovisning/bedömning
SO-förmågor
Uppdelat, ej stort prov


Planering

Vecka




3
Industriella
revolutionen
Intro 1800talet
Vad vet ni idag?
”Den industriella revolutionen”
16min film/sli.se
Filmens kapitel - Ett effektivare jordbrukssystem - Maskiner och fabriker - Kapital och handel - Naturresurser - Transporter - Det nya industrisamhället
Svara på frågorna till filmen…
Ind. rev
Genomgång av filmens frågor
Entry -ticket
industriella
Ind rev
Minikurs
Triangelhandel
slaveri
4
Ind. rev
Entry-ticket
1800talet
5
Ind. rev
Industriella i
Sverige
Exitticket
Industriella
6
Amerikanska
revolutionen
Entry-ticket
Am rev
7
Am. rev.
Exit-ticket
Am rev
8
(sportlov)
9
Franska
revolutionen
Entry-ticket
Fr rev
10
Franska rev-
11
Franska rev
12
Franska rev
Exit-ticket
Franska rev.
13
Exit-ticket
1800talet
14




































Lektionsinnehåll:
Vad kan du om 1800talet nu? (tabula rasa/ett vitt papper/lägg i kuvert)

1800-talets "kändisar" (svenska)

Utvandrarna (film)

Begreppen  (bildspel/begreppsspel)


Amerikanska revolutionen (filmuppgift / föreläsning / minikurs)
Boston Tea Party


Franska revolutionen (filmuppgift / föreläsning / minikurs)

Likheter/skillnader mellan amerikanska och franska revolutionen
(begreppen: demokrati/diktatur/republik/monarki/privilegier/ekonomi/ideologier)

Ideologier/upplysningens filosofer

Ge respons på kompisens resonemang/ en checklista

Industriella revolutionen (filmuppgift / föreläsning / minikurs)

Slaveriet

Sveriges 1800tal



Repetition/Paruppgifter
-presentera ert resonemang/ hjälpfrågor/ film max 3min. / gemensam respons /lärarrespons / elevexempel

Debatter/diskussioner (utvandring/revolutioner/slaveri, idag och då)

Vad kan du om 1800talet nu?


Redovisning av dina kunskaper muntligt och skriftligt.




Bedömning/självskattning:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar